ВЫСТАВКА РАБОТ
EXHIBITION
Вы сможете посмотреть лучшие работы, а так же пообщаться лично с фотографом проекта и послушать кураторскую экскурсию на площадке Дня Молодёжи в течение всего дня — 29 июня 2024 года с 10.00 до 22.00.
You will be able to see the best works, as well as communicate personally with the project photographer and listen to a curatorial tour at the Youth Day site throughout the day — June 29, 2024 from 10.00 to 22.00.
Обязательная регистрация на мероприятие по ссылке: youthday.ru/city/vladivostok
Mandatory registration for the event via the link: youthday.ru/city/vladivostok
КАК НАС НАЙТИ
HOW TO FIND US
Площадки проведения Дня Молодёжи — Корабельная Набережная и Набережная Цесаревича Алексея.
Чтобы найти нашу выставку посмотрите видео.
The venues for Youth Day are Korabelnaya Embankment and Tsarevich Alexei Embankment.
To find our exhibition, watch the video.
О ПРОЕКТЕ
ГОРОД ОГНЕЙ. ФОРТЫ — это художественно-исследовательский фотопроект, в рамках участия в проекте #СверхНовые от Росмолодёжь в 2024 году. Проект направлен на исследование локальной идентичности Владивостокской крепости, в процессе которого авторы изучили специфику фортов и их художественный потенциал с помощью технологии светографики.
В течение мая и июня авторы отсняли многие объекты крепости и другие аутентичные места, такие как станция связи в бухте Новик на о. Русский, лабиринт на форте Поспелова. Все съёмки проходили в ночное время суток, так как техника работы заключалось в рисовании цветным светом в полной темноте. Работа на местности осложнялась непредсказуемостью приморской погоды: в дождь, туман, морось и даже несильный ветер работа была исключена. Ветер сбивал резкость, а туман искажал световые лучи.
Итогом съёмок стала серия фотографий, где на объекты фортов можно взглянуть как на уникальное художественное высказывание, в котором через свет и цвет создаётся особая визуальная эстетика. Лучшие работы представлены на выставке. Ознакомиться со всем проектом, а так же узнать об истории Владивостокской крепости, вы можете на сайте.
ABOUT THE PROJECT
THE CITY OF LIGHTS. THE FORTS. The project is aimed at studying the local identity of the Vladivostok fortress, during which the authors studied the specifics of the forts and their artistic potential using light brush technology.
During May and June, several objects of the fortress and other authentic places were photographed, such as the communication station in Novik Bay on the island Russky, labyrinth at the Fort Pospelov. All photography took place at night, since the technique involved painting with colored light in complete darkness. Work on the ground was complicated by the unpredictability of the coastal weather: work was impossible in rain, fog, drizzle and even light wind. The wind blurred the sharpness, and the fog distorted the light rays.
The result of the photography was a series of photographs in which the objects of the forts can be looked at as a unique artistic statement, in which a special visual aesthetics is created through light and color. The exhibition presents the best works created within the project. You can get acquainted with the entire project, as well as learn about the history of the Vladivostok fortress, on the website.
ФОРТ ПОСПЕЛОВА
THE POSPELOV FORT
ФОТО ПО ПОРЯДКУ
PHOTOS IN ORDER
- 1. В отражении. 2024
- In the reflection. 2024
- 2. Своды. 2024
- The vaults. 2024
- 3. Лабиринт. 2024
- The labirinth. 2024
- 4. На страже. 2024
- On guard. 2024
- 5. Флаги наших дедов. 2024
- The Flags of our grandfathers. 2024
Форт Поспелова
расположен на острове
Русский. Время постройки 1901–1904 годы. Он должен был защищать от неприятеля Сапёрный полуостров. Его интересная ландшафтная композиция
даёт возможность работать с разными планами, что, в свою очередь, позволяет создавать различные светоцветовые сценарии.
Fort Pospelov located on Russky Island. He was supposed to protect the Sapper Peninsula from the enemy. Construction time 1901–1904. Its interesting landscape composition makes it possible to work with different plans, which, in turn, allows you to create various light-color scenarios.
История форта
History of the fort
ФОРТ КАК ОПЫТ
«Цвет — это клавиш; глаз — молоточек; душа — многострунный рояль. Художник есть рука, которая посредством того или иного клавиша целесообразно приводит в вибрацию человеческую душу»
В. Кандинский
Фотопроект представляет собой композиции из цвета, света и структурных элементов.
Изучая архитектурные формы, фотограф подсвечивает части выбранного объекта, создавая особый визуальный нарратив и строя перед зрителем ритмичное и динамичное пространство, где сугубо личный эмоциональный смысл, позволяет установить связь с фотоизображением. Одушевляя через практику холодные и неприветливые конструкции фортов, автор стремится найти единство формы и цвета.
Каждый светоцветовой сценарий уникален. Изображение, отличающиеся особой эмфатической выразительностью, способно трансформировать реальность без того, чтобы просто дублировать её.Световая кисть — есть луч, то есть прямая линия — простейшая форма, которая даёт бесконечную возможность движения. Направленный на находящийся в темноте объект луч света заново пересобирает геометрию пространства, создавая иную архитектонику и добавляя художественные образы.
Сравнивая чёрный фон ночной локации для съёмок с белым холстом можно говорить об инверсии творческого процесса. В случае с белым холстом, художник создаёт из ничего — произведение, в случае с ночной съёмкой фотограф уже имеет основу в виде окружающего ландшафта и, работая цветным светом, создаёт композицию «стирай» тьму, высвобождая необходимые элементы нужным цветом. Только автор решает, какая часть пространства откроется зрителю.
Цвет — это жизнь, мир без красок становится мёртвым. Цвет, свет и бесцветная тьма как их противоположность, в случае со световой кистью, становится чистым эмпирическим опытом. Работа с цветом сосредоточена на выстраивании композиции из основных цветов спектра. Яркие и открытые цвета, не имеющие дополнительных оттенков и переходов, задают характер военных объектов, вскрывая новые смыслы и конституциируя специфику места.
FORT AS AN EXPERIENCE
«Color is the key; eye — hammer; the soul is a multi-string piano. The artist is the hand that, through this or that key, expediently sets the human soul into vibration.» V. Kandinsky
The photo project is a composition of color, light and structural elements.
Studying architectural forms, the photographer highlights parts of the selected object, creating a special visual narrative and building in front of the viewer a rhythmic and dynamic space, where a purely personal emotional meaning allows one to establish a connection with the photographic image. Animating through practice the cold and inhospitable structures of forts, the author strives to find unity of form and color. Each light color scenario is unique. An image, distinguished by its special emphatic expressiveness, is capable of transforming reality without simply duplicating it.
A light brush is a beam, that is, a straight line — the simplest form that gives an endless possibility of movement. A beam of light directed at an object in the dark reassembles the geometry of space, creating a different architectonics and adding artistic images.
Comparing the black background of a night location for filming with a white canvas, we can talk about an inversion of the creative process. In the case of a white canvas, the artist creates a work out of nothing; in the case of night photography, the photographer already has a basis in the form of the surrounding landscape and, working with colored light, creates a composition that «erases» the darkness, releasing the necessary elements with the desired color. Only the author decides what part of the space will be revealed to the viewer.
Color is life, a world without colors becomes dead. Color, light and colorless darkness as their opposite, in the case of a light brush, becomes pure empirical experience. Working with color is focused on building a composition from the primary colors of the spectrum. Bright and open colors, without additional shades or transitions, set the character of military objects, revealing new meanings and constituting the specifics of the place.
ФОРТ № 7
THE FORT № 7
ФОТО ПО ПОРЯДКУ
PHOTOS IN ORDER
- 1. Бастионы. 2024
- The bastions. 2024
- 2. Красная линия. 2024
- The Red line. 2024
- 3. Не лунный свет. 2024
- Not the Moonlight. Red version. 2024
- 4. Не лунный свет. Синий вариант. 2024
- Not the Moonlight. Blue version. 2024
- 5. Не лунный свет #2. Синий вариант. 2024
- Not the Moonlight #2 Blue version. 2024
- 6. Духи крепости. 2024. (Фото стало финалистом фотопремии «Посмотри на Владивосток» 2024)
- Spirits of the fortress. 2024. (The photo became a finalist for the «Look at Vladivostok» 2024 photo award)
Форт обеспечивал стык сухопутной оборонительной линии и побережья Амурского залива. Он расположен в районе нынешнего Академгородка на высоте 77 метров (горы Торопова). Монументальность строений, подчёркнутого светом и цветом создаёт мистическое впечатление и играет с архитектурными формами.
The fort provided the junction of the land defensive line and the coast of the Amur Bay. It is located in the area of the current Akademgorodok at an altitude of 77 meters (Toropov Mountains). The monumentality of the buildings, emphasized by light and color, creates a mystical impression and plays with architectural forms.
История форта
History of the fort
УКРЕПЛЕНИЕ «ЛИТЕР–З»
STRENGTHENING «LITER-3»
ФОТО ПО ПОРЯДКУ
PHOTOS IN ORDER
- 1. На контрасте. 2024.
- In the contrast. 2024
Укрепление представляет собой подковообразный бетонный бруствер с подбрустверной галереей, двумя барбетами и убежищами для противоштурмовых орудий.
The fortification is a horseshoe-shaped concrete parapet with a gallery under the parapet, two barbettes and shelters for anti-assault guns.
История форта
History of the fort
СВЕТОГРАФИКА. ТЕХНОЛОГИЯ
«Световая кисть» — техника в фотографии, когда светотеневой рисунок на объекте получают с помощью подвижного источника света. Также световой кистью называют профессиональный свет, который используют для этого приёма. В таком случае фотограф прорисовывает светотень в кадре и расставляет акценты, очерчивая объект направленным светом. В результате получается светотеневой рисунок, который не повторить ни с естественным светом, ни с искусственным импульсным или постоянным.
Сама световая — небольшой пучок света, направляемый фотографом на снимаемый объект. Самый простой пример световой кисти обычный карманный фонарик. Он дает узкий направленный луч при настройке на узкий диаметр, расстояния вполне достаточно, чтобы комфортно управлять его местоположением на снимаемом объекте.
Для создания светографики применяется следующий процесс: в полностью затемнённом помещении фотоаппарат размещается на штативе. Устанавливается длительная выдержка, и фонарями отрисовываются объекты или узоры. В светографике на полученный снимок попадёт только то, на что будет направлен свет.
Для проведения архитектурной съёмки с использованием приёма «световая кисть», был выбран объекты фортификационных сооружений Владивостокская крепость и иные обекты исторического и культурного назначения. Съёмки с использованием длительной выдержки в условиях прибрежного тумана и активной засветки его от городского освещения, не позволяли в полной мере осуществить намеченный план съёмок. В итоге при создании фотографий был использован прием мультиэкспозиции. Каждый из этапов включали в себя освещение части кадра определенным цветом.
LIGHTGRAPHICS. TECHNOLOGY
«Light brush» is a technique in photography when a light-and-shadow pattern on an object is obtained using a moving light source. Also called a light brush is the professional light that is used for this technique. In this case, the photographer draws chiaroscuro in the frame and places accents, outlining the object with directional light. The result is a light-and-shadow pattern that cannot be repeated either with natural light or with artificial pulsed or constant light.
The light itself is a small beam of light directed by the photographer onto the subject being photographed. The simplest example of a light brush is a regular pocket flashlight. It gives a narrow directional beam when set to a narrow diameter, the distance is enough to comfortably control its location on the subject.
To create light graphics, the following process is used: in a completely darkened room, the camera is placed on a tripod. A long shutter speed is set and objects or patterns are drawn with the lights. In light photography, the resulting image will only show what the light is directed at.
To conduct architectural photography with
Using the «light brush» technique, objects of fortification structures of the Vladivostok Fortress and other objects of historical and cultural significance were selected. Filming using
long exposure in conditions of coastal fog and active illumination from
urban lighting, did not allow the planned plan to be fully implemented
filming As a result, the multiple exposure technique was used to create the photographs. Each stage involved illuminating part of the frame with a certain color.
ФОРТ № 4 ИМПЕРАТОРА АЛЕКСАНДРА I
THE FORT № 4
ФОТО ПО ПОРЯДКУ
PHOTOS IN ORDER
- 1. Приморские 3иккураты. Вариации #1-6. 2024
- Primorsie Ziggurats. Variation #1-6. 2024
Геометрия форта напоминает культовые строения Древней Месопотамии или южноамериканских ступенчатых пирамид древности. Тектоника формы, предназначенная для обороны, вписывается в рельеф и становится неотъемлемой частью природного ландшафта.
Вариации — это серия кадров снятых с одной точки с применением разных сценариев освещения с целью показать как разнообразно может звучать цветосветовая композиция. Освещая разные плоскости — горизонтальные или вертикальные, мы получаем варианты раскрытия цвета в пространстве и динамику формы. В зависимости от выбранного основного красного или синего цвета задаётся настроение всего кадра.
The geometry of the fort is reminiscent of the religious buildings of Ancient Mesopotamia or the South American step pyramids of antiquity. The tectonics of the form, intended for defense, fits into the relief and becomes an integral part of the natural landscape.
Variations are a series of frames from one point using different lighting scenarios in order to show how diverse a color and light composition can sound. By illuminating different planes—horizontal or vertical—we get options for revealing color in space and the dynamics of shape. Depending on the chosen primary red or blue color, the mood of the entire frame is set.
ФОТО ПО ПОРЯДКУ
PHOTOS IN ORDER
- 1. Артефакты. Вариации #1-3. 2024
- Artifacts. Variation #1-3. 2024
Форт № 4 в плане визуального восприятия выгодно отличается от других доступных фортов Владивостокской крепости увеличенной высотой бетонного бруствера. Форт интересен наличием и хорошей сохранностью редкого типа подземелий — тоннельных казарм, в которых до недавнего времени располагался защищенный узел связи командного пункта Тихоокеанского флота — объект СПДРЦ «Удар».
Форт недавно оставлен военными и сейчас принадлежит Министерству культуры РФ. Объект расположен в центре Седанкинского хребта, в ясную погоду — великолепные панорамы на все стороны света, город — как на ладони.
Fort No. 4, in terms of visual perception, compares favorably with other available forts of the Vladivostok fortress due to the increased height of the concrete parapet. The fort is interesting for the presence and good preservation of a rare type of dungeon — tunnel barracks, which until recently housed a protected communications center for the command post of the Pacific Fleet — the SPDRTS «Udar» facility.
The fort was recently abandoned by the military and is now owned by the Ministry of Culture of the Russian Federation. The facility is located in the center of the Sedankinsky ridge, in clear weather there are magnificent panoramas in all directions, the city is in full view.
История форта
History of the fort
СВЕТОГРАФИКА. ИСТОРИЯ
История «рисования светом» берёт свои корни еще в начале XX века — одновременно с фотографией. Фотография изначально и была изображением, нарисованным солнечным светом.
Само название первых таких изображений свидетельствует об этом — они назывались «гелиографиями» или «нарисованными солнцем». Их автором был француз Жозеф Нисефор Ньепс. Первая в мире гелиография была сделана им на пластине из сплава олова со свинцом в 1826 году. Время экспозиции составляло несколько часов, ведь светочувствительность зависела от интенсивности источника света, которым могло быть только солнце. Сегодня такой метод называют «съемкой на длинной выдержке».
С момента появления и на долгие годы за фотографией не признавалось право на эстетическое творчество. Художники той поры рассматривали светопись как механическую копию действительности, способную быть разве что суррогатом живописи.
Итальянец Антон Брагалья в начале 1911 года основывает новое футуристическое направление в художественной фотографии — фотодинамизм. Брагалья снимает на длинной выдержке, перемещения в кадре своих моделей — приём, который широко используется современными светоживописцами. Брагальй для продолжения творческих экспериментов изобрёл подвижный источник света — «световую кисть».
Полноценным художественным опытом в светоживописи следует считать работы венгерского художника Ласло Мохой-Надя (Laszlo Moholy-Nagy), выполненные им в период с 1922 по 1944 гг. Мохой-Надь развил технику «фотограмм», начав масштабно использовать полупрозрачные, преломляющие свет объекты и добавив к естественному освещению «подрисовку светом» от фонарика. Он первым начал фотографировать на длинной выдержке движущиеся светящиеся (или отражающие свет) элементы механизмов. Этот прием получил определение «lumino kinetic art».
Вслед за Мохой-Надем, в 1935 году, американский художник-авангардист Мэн Рэй продолжил художественные эксперименты. Мэн Рэй первым использовал технологию, ныне называемой «световой кистью». Мобильный источник света, небольшая лампочка на проводе или миниатюрный фонарик, перемещался рукой художника в пространстве, описывая воображаемые фигуры. По аналогии, как если бы художник рисовал кистью на холсте. На длинной выдержке траектория движения лампочки фиксировалась как светящийся след, висящий без опоры в воздухе. Мэн Рэй называл свои работы «письмом в пространстве» («space writing»).
Новые возможностями в светоживопи заинтересовали и Пикассо. С помощью световой кисти он изобразил в воздухе кентавра. В результате получился снимок, который автор так и назвал «Пикассо рисует кентавра».
В 2004 году российский дуэт HoryMa разработал оригинальную технику фотосъемки в стиле светографики. Они сделал акцент на тень. В основе нового стиля лежит пропись светом деталей. Двигая по композиции узконаправленный пучок света, автор высвечивает нужные ему детали, в буквальном смысле «рисуя» светом. В результате получается необычная световая композиция — например, цветок, дерево или шар. Картины HoryMa узнают во всем мире. Они непонятны, но вместе с тем потрясающе ярки и притягательны.
LIGHTGRAPHICS. HISTORICAL REFERENCE
The history of «painting with light» dates back to the beginning of the 20th century — simultaneously with photography. The photograph was originally an image drawn by sunlight.
The very name of the first such images evidence of this is that they were called «heliographs» or «sun-painted.» Their author was the Frenchman Joseph Nicéphore Niepce. The world's first heliography was made by him on a plate made of an alloy of tin and lead in 1826. Exposure time was several hours, because light sensitivity depended on intensity of the light source, which could only be the sun. Today is like this The method is called «long exposure photography».
From the moment of its appearance and for many years behind photography the right to aesthetic creativity was not recognized. Artists of that time viewed light painting as a mechanical copy of reality, capable of being perhaps a surrogate for painting.
Italian Anton Bragaglia at the beginning of 1911 founded a new futuristic movement in artistic photography — photodynamism. Bragaglia shoots with long exposures, moving their models in the frame is a technique that is widely used by modern light painters. To continue creative experiments, Bragagli invented a moving light source is a «light brush.»
A complete artistic experience in light painting should be considered the work of the Hungarian artist Laszlo Moholy-Nagy (Laszlo Moholy-Nagy), made by him in the period from 1922 to 1944. Moholy-Nagy developed the «photogram» technique, beginning to use translucent, objects refracting light and adding «underpainting» to natural lighting light» from a flashlight. He was the first to take long exposure photographs. moving luminous (or reflecting light) elements of mechanisms. This reception received definition of «lumino kinetic art».
Following Moholy-Nady, in 1935, American avant-garde artist Man Ray continued his artistic experiments. Man Ray was the first to use what is now called the «lightbrush» technology. Mobile light source, small light bulb on a wire or miniature a flashlight, moved by the artist’s hand in space, describing imaginary figures. By analogy, it’s as if an artist were painting with a brush on canvas. On a long during exposure, the trajectory of the light bulb was recorded as a luminous trace, hanging without support in the air. Man Ray called his work «a letter to space» («space writing»).
New opportunities in light painting Picasso was also interested. Using a light brush, he painted in the air centaur. The result was a photograph that the author called it «Picasso Paints» centaur».
In 2004, the Russian duo HoryMa developed an original photography technique in the style of light graphics. They did emphasis on shadow. The new style is based on writing light of details. Moving a narrow beam of light across the composition, the author highlights the details he needs, literally «painting» with light. As a result the result is an unusual light composition — for example, a flower, a tree or a ball. HoryMa's paintings are recognized all over the world. They are incomprehensible, but at the same time amazing bright and attractive.
ШКОЛА СВЯЗИ
SCHOOL OF COMMUNICATIONS
ФОТО ПО ПОРЯДКУ
PHOTOS IN ORDER
- 1. Перспектива. 2024
- Perspective. 2024
Школа связи (в/ч 51211) расположена на острове Русский. Была создана 1 марта 1939 года. В 1954 году реорганизована в Учебный отряд связи КТОФ (в/ч 69268). Здесь готовили флотских связистов различных профилей (радиотелеграфистов, связистов, гидроакустиков и др.).
The School of Communications (military unit 51211) is located on Russky Island. It was created on March 1, 1939. In 1954, it was reorganized into the KTOF Communications Training Detachment (military unit 69268). Naval signalmen of various profiles (radio telegraphists, signalmen, hydroacoustics, etc.) were trained here.
История объекта
History of the object
АВТОРЫ ПРОЕКТА
ABOUT AUTHORS
Дмитрий Осипчук
ФОТОГРАФ
Dmitry Osipchuk|Photographer
Член Союза Фотографов Дикой Природы
Член Ассоциации Фотографов Евразия
Член союза Фотографов России
Member of the Union of Wildlife Photographers
Member of the Association of Photographers Eurasia
Member of the Union of Photographers of Russia
О себе
Живу и работаю в городе Владивостоке, Российская Федерация.
Получил профильное академическое образование по специальности Фотограф во Владивостокском государственном университете (ВВГУ).
Однако основным учителем в искусстве фотографии для меня была и остаётся практика, и, как следствие, огромный опыт. Умение «видеть кадр», «ловить момент» и эмоции, передавать настроение — это то, чем всегда отличаются мои фотографии. Предпочитаю работать без ретуши, с минимальной цветокоррекцией и кадрированием. Важен «Чистый снимок», который максимально отражает красоту момента. По моему мнению, настоящие искусство в фотографии — это умение сделав один единственный кадр отразить в нём целую жизнь.
Профессионально спортивной репортажной фотографией, я занялся после международных спортивных игр «Дети Азии 2022» («Children of Asia 2022»), где я был аккредитован как фотограф.
В настоящее время работаю фотокорреспондентом в региональном информационном агентстве PrimaMedia.
Как фотохудожник последние два года изучаю технологию световой кисти. Настоящая выставка это результат полугодовых творческих исследований и полевых фотосъёмок.
About me
I live and work in the city of Vladivostok, Russian Federation.
I received a specialized academic education in the specialty Photographer at Vladivostok State University (VVSU).
However, the main teacher in the art of photography for me was and remains practice, and, as a result, vast experience. The ability to «see the frame», «seize the moment» and emotions, convey the mood is what always distinguishes my photographs. I prefer to work without retouching, with minimal color correction and cropping. What is important is a «Clean Shot» that reflects the beauty of the moment as much as possible. In my opinion, true art in photography is the ability to capture a whole life in one single frame.
I took up professional sports reportage photography after the international sports games «Children of Asia 2022», where I was accredited as a photographer.
I currently work as a photojournalist at the regional news agency PrimaMedia.
As a photoartist, I have been studying light brush technology for the last two years. This exhibition is the result of six months of creative research and field photography.
Избранные выставки и награды
В 2021 году в Международном конкурсе «Родченко-130», мои работы были отмечены дипломами Первой степени в номинациях: «Оммаж-ракурс» в стиле Родченко «Портрет» и «Свободная тема».
Победитель Регионального Чемпионата по профессиональному мастерству «Профессионалы» в Приморском крае в 2024 году по компетенции «Фотография».
Победитель II Межрегионального конкурса профессионального мастерства 2024 года г. Санкт-Петербург по компетенции «Фотография».
Финалист фотоконкурса 16 го фестиваля фильмов и фотографии «Грань» 16–17 февраля 2023
Участник Групповой выставки «Осень Время Прощать» под эгидой творческого союза художников России ноябрь 2023, галерея ПОРТарт.
Коллективная выставка «Тьма кромешная» Glubina, г. Москва, 2024
Финалист XII городской фотопремии «Посмотри на Владивосток» 2024
Участник Конкурса Portfolio Award 2024
Полуфиналист Конкурс Самая красивая страна РГО 2024
Участник выставки-конкурса «Арт-География Ленинградской области и Санкт-Петербурга».
Selected exhibitions and awards
In 2021, at the International Competition «Rodchenko-130», my works were awarded First Degree diplomas in the categories: «Homage-perspective» in the style of Rodchenko «Portrait» and «Free Theme».
Winner of the Regional Championship for professional skills «Professionals» in the Primorsky Territory in 2023 in the competency «Photography».
Winner of the Regional Championship for professional skills «Professionals» in the Primorsky Territory in 2024 for the competency «Photography».
Winner of the II Interregional Competition of Professional Excellence 2024 in St. Petersburg in the «Photography» competency.
Finalist of the photo competition of the 16th film and photography festival «Fringe» February 16-17, 2023.
Participant of the group exhibition «Autumn Time to Forgive» under the auspices of the Creative Union of Artists of Russia November 2023, PORTart gallery.
Collective exhibition «Pitch Darkness» Glubina, Moscow, 2024
Finalist of the XII city photo award «Look at Vladivostok», 2024
Participant of the Portfolio Award 2024 Competition Semi-finalist Competition The most beautiful country of the Russian Geographical Society 2024
Participant in the exhibition-competition «Art-Geography of the Leningrad Region and St. Petersburg».
Екатерина Михайлова
КУРАТОР
Ekaterina Mikhailova|Curator
Член всероссийской ассоциации арт-терапевтов
Резидент галереи современного искусства GLUBINA, г. Москва
Участник «Народной студии художников ДКЖД», г. Владивосток
Участник АНО ЦТ «Искусство», г. Артём
Актёр любительской театральной студии «Балаган» г. Артём
Member of the All-Russian Association of Art Therapists
Resident of the gallery of contemporary art GLUBINA, Moscow
Participant of the People's Studio of Artists House of Culture of Railway Workers, Vladivostok
Member of the Autonomous non-profit organization Center for Creativity «Iskusstvo», Artyom
Actor of the amateur theater studio «Balagan», Artyom
О себе
Живу и работаю в городе Владивостоке.
В 2021 окончила магистратуру истории искусства в ДВФУ. В 2024 получила диплом по программе Практике современного искусства в московской школе «Среда Обучения» Была в мастерских
Анастасии Потёмкиной и Арсения Жиляева.
В настоящее время работаю преподавателем в Школе дизайна Ивана Шошина. Как художник я работаю с различными медиумами: живопись, арт-объекты, а так же перформанс, где я выступаю как режиссёр и сценограф. Также занимаюсь независимым кураторством.
Для меня искусство — это не только про «красиво» или про «развлекательный контекст». Искусство в целом, и современное искусство в частности — это философско — исследовательский процесс, который оторван от реальности, но тем самым не ограничен в своих проявлениях. Искусство отражает реальность, даёт возможность новой оптики и переосмысления вещей как внешних, так и внутренних, тем самым выстраивая новую точку сборки для зрителя.
About me
I live and work in the city Vladivostok. In 2021 she graduated from the master's program in art history at FEFU. In 2024, she received a diploma in the Practice of Contemporary Art program at the Moscow school «Sreda Oucheniya»; she attended workshops. Anastasia Potemkina and Arseny Zhilyaev.
I am currently working as a teacher at the Ivan Shoshin School of Design. As an artist, I work with various mediums: painting, art objects, as well as performance, where I act as a director and set designer. I also do independent curation.
For me, art is not just about «beautiful» or «entertaining context.» Art in general, and contemporary art in particular, is a philosophical and research process that is divorced from reality, but is thus not limited in its manifestations. Art reflects reality, provides the opportunity for new optics and rethinking of things, both external and internal, thereby building a new assemblage point for the viewer.
Избранные выставки и награды
В 2019 первая персональная выставка «Я так вижу», музейно-выставочный комплексе г. Большой Камень. На выставке так же был представлен творческий проект «Жить!» созданный совместно с фотографом Дмитрием Осипчук для проекта благотворительного фонда «Сохрани Жизнь».
3 место международная выставка-конкурс «Искусство силуэта» выставочный зал Московского СХ, г. Москва (живопись), 2021
Участвовала в реализации Грантового проекта «Приморская весна 2022. Культурный код» фестиваль театрального искусства г. Артём, 2022
Куратор выставки «Air Art — Чем дальше в лес». в рамках фестиваля «Зелёная прищепка. Искусство& Веселье» Арт-Парка «Штыковские пруды» (постоянная экспозиция парка), 2022
Коллективная офлайн выставка «Парадоксы эволюции», Государственный Дарвиновский музей г. Москва.2022
Коллективная выставка «НеСлучайности» Галерея GLUBINA, г. Москва, 2023
«Внутренний узор» коллективная выставка галерея Glubina, Москва, 2023
Перформанс site-specific «Ладушки-ладушки. Археология русских сказок» волонтёрский проект ПГКГ в рамках выставки «Художник и сказка». Ночь искусств 2023. Работа в качестве автора идеи и режиссёра-постановщика. 2023
Коллективная выставка «Тьма кромешная» Glubina, г. Москва, 2024
Лауреат премии молодым авторам и исполнителям в области культуры и искусства в Приморском крае по направлению изобразительное искусство. 2024
Selected exhibitions and awards
In 2019, the first personal exhibition «I See So», museum and exhibition complex in Bolshoy Kamen. The exhibition also featured the creative project «Live!» created together with photographer Dmitry Osipchuk for the project of the Save Life charity foundation.
3rd place international exhibition-competition «The Art of Silhouette» exhibition hall of the Moscow Union of Artists, Moscow (painting), 2021
Participated in the implementation of the Grant project «Primorsky Spring 2022. Cultural code» festival of theatrical art, Artyom, 2022
Curator of the exhibition «Air Art — The Furthe in the forest», within the framework of the festival «Green Clothespin. Art & Fun» Art Park «Shtykovsky Ponds» (permanent exhibition of the park), 2022
Collective offline exhibition «Paradoxes of Evolution», State Darwin Museum, Moscow. 2022
Collective exhibition «Non-Chances» Gallery GLUBINA, Moscow, 2023
«Internal pattern» collective exhibition, Glubina gallery, Moscow, 2023
Site-specific performance «Ladushki-Ladushki. Archeology of Russian Fairy Tales» is a volunteer project of the Primorsky State Art Gallery within the framework of the exhibition «The Artist and the Fairy Tale». Night of the Arts 2023. Work as the author of the idea and director. 2023
Collective exhibition «Pitch Darkness» Glubina, Moscow, 2024
Winner of the award for young authors and performers in the field of culture and art in the Primorsky Territory in the field of fine arts. 2024
БЛАГОДАРНОСТИ
WE EXPRESS THANK YOU
Администрации города Владивостока, в лице главы города Константина Владимировича Шестакова;
Управлению по делам молодёжи в лице руководителя Ищук Екатерины Константиновны;
ФГБУК «Государственного объединённого
музея-заповедника истории Дальнего Востока
имени В. К. Арсеньева».
Благодарим организаторов и наставников проекта #СверхНовые, а так же весь штаб Молодёжной столицы и организаторов Дня Молодёжи за помощь в решении организационных вопросов.
PROJECT PREPARED WITH THE SUPPORT OF
Department of Youth Policy of the Primorsky Territory,
Administration of the city of Vladivostok,
Federal State Budgetary Institution «State United Museum-Reserve of the History of the Far East named after V.K. Arsenyev.
We thank the organizers and mentors of the #SuperNew project, as well as the entire headquarters of the Youth Capital and the organizers of Youth Day for their assistance in resolving organizational issues.
Контакты
Екатерина Михайлова
VK vk.com/katerina_kartinamaslom
Дмитрий Осипчук
ВЛАДИВОСТОК
2024